lördag

Namnfunderingar


En sak är säker, jag ska aldrig namnge någon häst med hjälp av någon mindre bra egenskap framöver. Yra gör skäl för sitt namn genom sin ysterhet. Mylta som har efternamnet Modig har faktiskt varit det hela tiden. Herkules uppfyller sitt namn genom sin ståtliga storhet. Fia och Maja är sådana där pålitliga och trygga namn även om Maja inte riktigt levt upp till det ännu. Och Knubben, ja vad säger man..

Jag är helt säker på att Knubben suger näring via sina hovar. Han är rund som en julgris och verkar trivas alldeles utmärkt med det. Bilden ovan är tagen hans sista dag som hingst och det är nog också den sista dag som han var i någorlunda slank.
Det enda som är av betydelse för honom här i livet är att sköta om Yra och hålla reda på var maten finns och när den kommer.

Om Fias fölunge blir en hingst ska den få heta Fröjd (och nåt mera kanske). Det tror jag är en bra egenskap. Det låter som en harmonisk och glad häst i mina öron. Om det kommer ut en stounge så vet jag inte ännu. Någon som har nåt förslag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jamen då blir det ju en Freja
Kicki

elin sa...

Tack för förslaget, det tåls att fundera på. Ha det!